Alla inlägg under mars 2011

Av Amema - 24 mars 2011 22:30

Och pyramidspel är förbjudna enligt lag. Hela räntesystemet är ett pyramidspel där den fattiga massan arbetar för att få energi nog att äta sig mätta. Små rännilar av energi rör sig uppåt i strukturen. Ju högre upp desto mer energi kontrolleras av allt färre individer. 


Jag befinner mig ganska långt ner i pyramiden ur ett Sverigeperspektiv, men globalt sett har jag det väldigt bra. Jag suger energi ur fattigare delar av världen, av jorden genom att jag äter växter och djur. Vi är alla energitjuvar på ett eller annat sätt. Behöver energi utifrån för att överleva. Vissa suger mer än andra, det har jag praktiskt erfarenhet av som är alldeles färsk.


Ett sätt att lära sig hantera energitjuvar och lära sig mer om sitt eget tjuvande, är att kolla in vad Ivan Stein har att säga. Det ligger filmer från föredrag på YouTube. Vi kan enligt honom delas in i tre huvudsakliga grupper. De som har lärt sig manipulerandets alla finesser och ständigt använder fyra grundbeteenden för att kontrollera andra. Det är dold eller öppen hotfullhet, tyck-synd-om-mig, avvisande och kontrollerande genom frågor. Alla de här sätten att agera tömmer motparten på energi och ger energi till utövaren. De flesta av oss inser innerst inne att det här inte är snällt och gör vad vi kan för att bli bättre människor. Vi hamnar i lägen där vi använder kontrollmekanismerna när vi blir pressade, men uppför oss hyggligt i de flesta fall. Vi är förvirrade för saker händer slumpartat, ibland bra saker, ibland väldigt upprörande och "dåliga". De är dåliga så länge man inte granskar dem och ser vad de har att lära. Några få har förmågan att utstå väldigt mycket utan att dras med i några kontrolldramer. Men blir man medveten om hur mycket energi man förlorar när man blir utsatt för kontrolldramerna och energitjuvarna, så kan man ju fatta att det är lätt att ta till godis, sprit eller annat energirikt när man känner sig tilltufsad och känner att man behöver påfyllning. Vi får ju inte lära oss att bli självförsörjande på inre energi i vår kultur. För då skulle vi växa och bli okontrollerbara.

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards